Logo BørneOasen

Tværfaglige samarbejdspartnere

Forebyggende og tværfagligt samarbejde:

Dagtilbuddene indgår i Herning Kommunes forebyggende arbejde og i det tværfaglige samarbejde omkring børn og unge i udsatte positioner.

I dagtilbuddene skal man være særligt opmærksomme på, at opfange signaler på overgreb, omsorgssvigt og dårlig trivsel blandt børn og unge.

Målet er:

• at problemerne løses i samarbejde mellem dagtilbuddet og forældrene. I det omfang, der ikke lader sig gøre, skal dagtilbuddet vurdere, om betingelserne for at foretage underretning til de sociale myndigheder foreligger.
  • at barnet, så vidt det er muligt og hensigtsmæssigt inkluderes i dagtilbuddet. Jævnfør Herning kommunes fællesskabsstrategi "Meningsfulde fællesskaber".

Sådan arbejder vi bl.a. med målene:

• Vi samarbejder med BF - Børn og forebyggelse, hvor der er ansat talepædagoger, psykologer, socialrådgivere, sundhedsplejersker m.m.
  • Vi holder efter behov samarbejdsmøder hvor der er deltagelse af forældre, tværfaglige samarbejdspartnere samt ledelse og medarbejder fra BørneOasen.
  • Vi arbejder med inklusion og vil tage udgangspunkt i et anerkendende menneskesyn og dermed i barnets ressourcer.
  • Vi vil tilpasse vores struktur, så det passer til det enkelte barn. Nogle børn har mere behov for struktur og forudsigelighed end andre.

PPR:

Pædagogisk Psykologisk rådgivning og deres ansatte er vigtige tværfaglige samarbejdspartnere for BørneOasen. Som forældre har man også mulighed for at kontakte PPR. I kan læse mere om det på deres hjemmeside: Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) (herning.dk)