Logo BørneOasen

Sprogarbejde i BørneOasen

I BørneOasen er arbejdet med børnenes sprog en aktiv del af vores hverdag. Arbejdet er beskrevet fyldestgørende i vores styrkede pædagogiske læreplan.
I vores sprogfolder kan I som forældre læse om, hvordan I bedste støtter jeres børn i deres sproglige udvikling. Der er ligeledes link til en anbefalet hjemmeside samt kontaktoplysninger på BørneOasenes sprogvejledere.

Klik på link nederst på denne side for at se vores sprogfolder.

Ud over dette arbejde, skal vi følge Herning Kommunes politisk opstillede budgetmål vedr. Sprog, læsning og skrivning (literacy) for de 0- 17 årige. Det betyder , at det er besluttet, at alle dagtilbud skal (efter)uddanne medarbejdere i et online undervisningsforløb, der hedder Nebula. I BørneOasen har vi prioriteret, at alle medarbejdere uddannes, og forløbet forventes at vare i perioden 2023-2025.

Nebula er udviklet af en virksomhed, der hedder sprogklar. Idéen med Sprogklar er at bygge bro mellem forskning og praksis. De tror nemlig på, at man opnår de bedste resultater for børn, når praktikere, forældre og forskere arbejder sammen imod det samme mål.
Deres vision er at være med til at skabe et samfund, hvor alle børn har muligheder – hvor alle døre står åbne uanset barnets sociale, sproglige eller etniske baggrund.

Men ikke alle børn udvikler gode sprogfærdigheder. De basale sprogfærdigheder tilegnes under de første leveår. Det er her, at der skal handles for at støbe et solidt sprogligt fundament.
Sprogklar tror ikke på, at sprog er ”et fag”, som børn skal beskæftige sig med. Sprog er en del af alle aspekter af barnets hverdag, og derfor skal en bæredygtig sprogpraksis integreres i alle hverdagssituationer. Sprog kan således sagtens kombineres med andre indsatsområder såsom motorik, musik, robusthed eller mobning, ligesom det kan kombineres med alle hverdagssituationer i børnenes hjem.

Nebula er som tidligere nævnt Sprogklars online undervisningsplatform. Det indeholder sprogpædagogiske efteruddannelser og materialer til både ansatte i dagtilbud, skoler og til forældrene. Ideen med Nebula er at give kommuner et værktøj, som opdaterer pædagogiske medarbejderes viden inden for børns sprogudvikling, og som giver dem konkrete materialer, som de kan bruge i det daglige pædagogiske arbejde med børn. Ideen er også, at forældrene involveres i arbejdet med deres børns sproglige udvikling.

Sprogfolder 2023

Shape Created with Sketch.